tekväll hemma hos mig

Mamma hade med sig dessa söta rosor när hon kom! :)

Sen tittade vi på kungen på tv...

...och drack te ur mina prickiga Green gate koppar. :)

Mamma och jag har haft det så mysigt här hemma ikväll. Vi tittade på första delen av dokumentären om kungafamiljen, drack te och småpratade. Supermysigt! Blev så glad för buketten med rosor jag fick när hon kom också. De doftar helt ljuvligt här bredvid mig! Mmm. :) Jag älskar färska blommor! Det är så fint och förgyller verkligen vardagen! Nu ska jag sova go vänner. Ha en riktigt fin valborgsmässoafton imorgon! :)

senaste

Nymålade naglar och senaste numret av Damernas Värld.

Hey folks! Himlans trevligt att mötas av en blå himmel efter skolan! Nu har jag just målat naglarna och bläddrat i senaste numret av Damernas Värld. Ett bra och inspirerande nummer! Snart tänkte jag strosa ut på en promenad i solskenet och ikväll kommer mamma på besök. Mysigt! Hörs vi inte innan så önskar jag er en riktigt fin och förhoppningsvis solig Valborgsmässoafton imorgon! Här i Uppsala firas dagen med stort V..

våren

När jag går till skolan om dagarna så brukar jag passera en park. Vanligtvis är det en park som parker är mest, men såhär års är den helt täckt av blå skilla. Som ett stort blått hav. Fint tycker jag! Så idag på väg till föreläsningarna tog jag som ni ser fram kameran och fotade några bilder av den blå ängen. Skillahav. För visst är det väl underbart skönt och bra när naturen börjar grönskas och få lite färg igen! Blir så glad av våren!

tisdag med finbesök

Randigt med Ville och min mormor hemma hos syster.

Hej där! Idag har vi haft finbesök här i Uppsala av min mormor. Hon, Mia och Ville umgicks under dagen innan även jag framåt eftermiddagen slöt upp med sällskapet hemma hos min syster. Där höll vi hus några trevliga timmar och en stunds mormorprat och busande med Ville senare tyckte mormor att det började bli dags att åka hem till morfar igen, så då följde jag henne till bussen. Min fina lilla mormor som jag tycker så mycket om. Här är även några bilder från dagen. Ville var på riktigt bushumör och skrattade hela tiden. :)

Charmigaste busungen.

25-års kalas!

Förra lördagen var jag bjuden på min vän Lisas storslagna 25 års-kalas i hennes och pojkvännen Pärs fina lägenhet. När alla hade kommit skålade vi i lite mousserande och sjöng Jaa må du leva för födelsedagsbarnet innan vi bjöds på ett riktigt smarrigt buffébord (som värdinnan själv hade lagat!) med allt från minipajer och pizzor till grillspett och goda sallader. Sen fortsatte kvällen in på sena natten tillsammans med ett glatt gäng människor och exotiska drinkar. Här kommer (lite sent omsider) några bilder från den trevliga kvällen!

Alltid lika kul att träffa dessa två godingar, Linda och Mikaela.

The winning team alla kategorier! (förutom att vi inte
vann då... haha. (Men vad tusan! Vi kom ju tvåa!)

Mikaela och födelsedagsbarnet Lisa, hurra, hurra, hurra!

Idag är det verkligen vår ute! Solen skiner och det blåser varma, sköna vindar. Äntligen! Är hemma
en kort sväng men ska ut i härligheten igen nu på momangen. Hoppas solen skiner på dig också idag! :)

saturday evening

Somriga jag i lördags. :) Klänningen är figursydd upptill med enkla små axelband. Till den
hade jag ny jeansjacka, Dior-väska, tygskor, armband i vitt, guld, rosa och liknande halsband.

Vilken härlig lördag vi har! Solen strålar från en klarblå himmel och det finns inget att plugga! Mysig morgon, en promenad i våren, en sväng på stan där jag hittade en ny sjal och sommartunika :) och åt god lunch/fika på sköna utemöbler i solen. Jättebra! Nu provar jag guldfynden jag köpte, lyssnar på bra musik och fixar med lite av varje här hemma. Passar på att visa er hur jag såg ut på Lisas 25-års kalas nu i lördags också. Jättetrevlig kväll som jag även har några bilder från! Hoppas ni också har en riktigt fin lördag!

friday friday friday

Last weekend.

Nu är jag glad! Fredag, solen skiner, ingen snö och en färdig hemtenta i ett dokument på skrivbordet som egentligen inte ska vara inlämnad förrän på måndag. Underbar och härlig känsla! Jag har en helt pluggfri helg, vilket känns overkligt efter två intensiva veckor i skolan. Jippi! :) Så nu ska jag iväg till Ica och handla något extra gott att laga till middag ikväll. Något att fira liksom. Hoppas ni får en riktigt fin fredagskväll!

vår men snö & lunch hos syster

Salami, lax, avokado, mozzarella, bulgur, solrosfrön och tomatsallad blev en god blandning.

Idag har det snöat hela dagen. Men tack och lov smälter det bort så fort det når marken, men ändå liksom. Snö! Annat var det förra söndagen då vi hade lite knytis-lunch hemma hos min syster. Det var superfint och vårvarmt väder så vi passade också på att inviga deras balkong inför denna säsong. Jag lekte med Ville när de hämtade ner utemöblerna från vinden och sen satt vi i solen på balkongen och drack kaffe. Riktigt trevligt!

Men vad gör hon!?

Städa bort julgransbarret från balkongen och in med stolar, bord, kuddar och filtar!

dag 8 - time to go home

Tidigt på lördagsmorgonen gick bussen från hotellet vi bott på, Belek
beach, mot flygplatsen och det var det dags att åka hem till Sverige igen.

Vi blev i sista stund ombokade och fick mellanlanda i Istanbul som tydligen ska vara en riktigt
cool stad. Men denna gång fick vi nöja oss med att se flygplatsen och med taxfree-shoppingen.

Lillan köper godisar. ;)

Åhh turkish delight!! Turkarna äälskar dessa och bjuder på dem precis
överallt.
Är nog deras "fredagsmys" skulle jag tro. The delicious taste...

...eller inte, haha... Smakar som tvål så tro inte av bilden att döma att det är
gott. Gör mig bara till lite inför den glade försäljaren som pratade med oss. :)

Från ett soligt och varmt Turkiet till ett lite gråare och kallare Sverige.

Den här resan vår så lyckad från början till slut. Strålande solsken, 25 grader varmt, trevligt rese-sällskap och en perfekt blandning av utflykter, sevärdheter, och softa dagar vid poolen och havet. Var så välbehövligt efter en lång och kall vinter! Sen jag kom hem har jag känt mig så pigg, glad och utvilad trots mycket plugg. :) Nu ska jag koka mig en kopp te och skriva på hemtentan en stund. Så på återseende och ha det så fint!

dag 7 - ännu en solig dag

Sista dagen. Sköna timmar vid poolen och såklart vid havet följt av en sen eftermiddagstur in till stan
med tjejerna innan hela glada sällskapet åt god middag på kvällen. En ljummen kvällspromenad genom
varma vindar och surrande syrsor avrundade dagen innan vi somnade sent på natten. Underbar dag.

dag 6 - båttur till havet, shopping & turkisk afton

Från moskén åkte vi till en flod där det låg en segelbåt som under en timmas båtfärd tog oss till stranden längs Medelhavet. Vi hade båten för oss själva och hängde på soldäcket där vi hade det riktigt bra i solen.

Stranden längs Medelhavet var superfin, med ett alldeles korallblått vatten. Här solade och
badade vi i några sköna timmar i väntan på den grillade lunchen som vi åt ombord på båten.

Den här fula fisken var hur god som helst. MUMS! Den lilla köttbullen var
något typiskt turkiskt som man var tvungen att smaka. Ganska god den med.

Sen seglade båten (men utan segel och med motor) tillbaka längs floden igen.

Calle, Oskar, mamma, Bettan och Lena vid båten.

Vilken buss är vår?

En god jordgubbspaus på mammas och pappas hotellbalkong efter båtturen och
innan jag, Lovisa, mamma, Bettan och Brittis åkte iväg på en tjejig shoppingrunda.

Lovisa och mamma i bilen när vi var på väg till hotellet igen efter en mycket trevlig shoppingtur.
Alla köpte någonting fint samtidigt som vi hade superkul ihop. Kan man ju nästan se på bilden. :)

På kvällen gick hela gänget (vi tolv som reste tillsammans) på en turkisk afton.
Det buffébordet hade ALLT och lite till. Tjugosju bord med olika rätter. Ungefär.

Både ute- och inomhus var stolarna klädda med röda och vita
tyger och på väggarna hängde det turkiska flaggor lite här och var.

Sen kunde man titta på en turkisk show om man ville. Vi ville. Men bara en stund, haha... ;)

dag 6 - med sjalett i moskén

"Hit ska vi åka med båt..."

Mamma, Bettan och Lena utanför hotellet innan vi åkte iväg på utflykt.

På torsdagen åkte hela gänget utom Håkan, Anders och Brittis som spelade golf iväg på en jättetrevlig båt-utflykt. Resan till hamnen var kort så vi hann med en 10-minuters-visit i en moské innan båten kom.

Mamma, Bettan och Lovisa. Gulliga påskkärringar! :) Det är viktigt att kvinnorna inte visar håret i
moskén. Vi fick låna små sjalar att ta på oss innan vi gick in och Lovisa var till och med tvungen att fiska
upp en snygg långkjol (haha) ur utklädnadslådan vid porten för att hennes egna lilla kjol var för kort.

Efter detta superkorta moskébesök åkte vi till en flod där en segelbåt väntade på oss. Det kommer ett eget inlägg om den båtturen alldeles strax! Har skrivit på min hemtenta hela dan så först ska jag laga mat och sen gå kvällsprommis med Karro. Kvällssolen skiner så fint in genom fönstret här hos mig. Åh, ljusa kvällar!

dag 5 - golf, poolen & spa

Hotellområdet var rätt stort. Fanns allt från karuseller till vattenrutschbana, restauranger, zoo
och mer därtill... Den stora poolen låg längre ner till höger men vi låg nästan alltid vid den här.

På onsdagen hade Lovisa och jag en riktigt fin och mysig systerdag! Alla "vuxna" ville spela golf
medan vi valde att vara kvar på hotellet och istället ägna dagen åt en massa sol, bad och spa. :)

Vi åt lunch vid lilla restaurangen som låg precis vid havet innan vi återigen la oss i varsin solstol med en
bok och småpratade. Efter några slappa timmar med sol och bad gjorde vi sen ett besök på hotellets spa.

I det här rummet var golv, väggar och tak isolerade med värmeslingor. Kaklet var alltså riktigt varmt. Ibland gick en person in och tappade ut vatten ur kranarna som han hällde ut i rummet. Det var inte alls torrt som en bastu utan mer ångbad. Lovisa och jag hade rummet för oss själva och låg i mitten. Hur fint som helst! :)

När vi gjort allt man kan på ett spa var vi lite möra och tittade på film. (New Moon). När föräldrarna kom hem från golfbanan var filmen slut och hela stora gänget samlades för god och trevlig middag tillsammans.

dag 4 - mattor & Italiensk afton

Efter frukosten på tisdagen åkte vi tillbaka mot hotellet i Belek igen. Med några stopp på vägen...

Först stannade vi till vid berget vi besökte dagen innan för att turisterna (det vill säga vi) skulle få en chans att fotografera det hela på håll. Det stod en gammal kamel där som tydligen alltid vände sig mot turister med kamera. Kostade 2 tk att fota, om man inte råkade ta ett kort i farten från bussfönstret alltså...

Sen gjorde vi ett kort stopp på en fabrik där vi gick runt och tittade på en miljon mattor. I första rummet satt fyra små gummor uppradade och vävde. Var nog lite av en ära att få sitta just där. De har nog knappast så mycket svängrum i resten av lokalerna som vi inte såg...? "Stackars människor att sitta och väva såhär" "Stackars människor att släpas omkring såhär." haha... (sällskapsresan) Men det kändes lite småkonstigt att gå runt och titta på dessa tysta små gummor som satt på sina stolar och vävde sina mattor så fingrarna glödde. Museum-gummor. Förstod inte hur de bar sig åt. Helt fantastiskt duktiga var dom i alla fall!

En liten gubbe som färgade trådar.

Kent gjorde en turban.

Vi passerade sal efter sal efter korridor fulla med mattor på väggar, golv, i tak och överallt tills vi nådde ett rum där vi serverades turkiskt äppelte, kaffe och Raki (en sprit-dryck) och blev bjudna på mattshow...

Männen slängde mattor högt och lågt som om de vägde två gram. Försäljaren försökte bli skitbra
kompis med pappa också, haha... Säljaren ville nog att vi skulle köpa minst ett par tre stycken. Var.

...och köpte man en (vilket vi inte gjorde) fick man en stor väska så att man enkelt kunde ta med den hem på planet. Smidigt! Rak-i-genom-tullen liksom, haha! (vuxenhumor...) Sen blev vi så matta av alla mattor (mer vuxenhumor) så vi drog vidare mot en lunchrestaurang innan vi slutligen kom tillbaka till hotellet igen.

I kvällssolen på Lovisas och min balkong. Skönt att softa lite på rummet med en bok en stund när vi kom tillbaka. Även skönt för huden att gå runt osminkad hela veckan. Det är ju det som är det fina med att få lite färg på kinderna! :) Sen mötte vi upp hela gänget innan kvällen bjöd på Italiensk afton (the turkish way...)

dag 3 - på utflykt!

På måndagen gick mamma, pappa, Lovisa och jag upp tidigt för att åka iväg på utflykt tillsammans
med Kent och Bettan medan resten av vårat resegäng var kvar på hotellet. Bussen tog oss 35 mil till
ett ställe som heter Pamukkale. Vi gjorde även ett par stopp längs vägen och passerade fin natur
samtidigt som Lovis och jag underhöll varandra med systersnack och musiklyssnande...

Rami bjöd på citronrefresh och äkta turkish delight under färden. Vi fick till och med varsitt litet öga...

Vid en liten sjö stannade vi och köpte färskpressad apelsinjuice och granatäpplejuice. Smarrigt!

Bussen stannade vid en och annan fin utsiktsplats...

...innan vi kom fram till Pamukkale och lunchade på en restaurang. Mamma och Bettan.

Ring Jan! :)

Sen åkte vi mot Hierapolis. Där fanns gamla ruiner, en romersk teater, Cleopatras källa och kalkklippor...

Pappa tog täten ut över berget...

...och vi andra hängde på.

Var himla coolt att gå runt där i vattenbassängerna som naturen själv skapat. Det kändes som att vi
gick på isiga stenblock mitt i antarktis samtidigt som solen hettade och det var över 27 grader varmt.

En isvak! Fast precis tvärtom. Vattnet var nämligen nästintill kokhett. Enligt Rami sägs det att man blir
tio år yngre om man badar i denna källa. Pappa och Kent tog sig därför mer än gärna ett dopp, haha... ;)

Bassängerna. Långt borta i horisonten skymtar snöiga bergstoppar.

Glasspaus vid Cleopatras källa.

Sen tittade vi på några ruiner och såg en och annan liten ödla (bilden nedan)...

Framåt kvällen checkade vi in på ett annat hotell i Pamukkale där vi bara
bodde den natten. (Resten av veckan bodde vi ju på samma hotell i Belek.)

Ett fint hotell med stor pool. Haha, ingen badar som min mamma! Hon är cool. :) Vid poolen
låg också en varm källa som sprutade ut 60 grader varmt vatten från berget. Längre ut från källan
sjönk temperaturen. Precis som kalkbassängerna i Pamukkale fast orangefärgade. Som lerbad!

Pappa chillar lite i bassängen. Närmare källan än så kunde man inte lägga sig om man inte ville hetta upp.

Hotellet vi bodde på den natten. På kvällen åt vi middag tillsammans med Kent och Bettan. Hamnade bredvid ett askul par. Gubben hade två par glasögon samtidigt, sa helskumma saker och drog en massa konstiga skämt. Svårt att återberätta! Men efter den roliga timman behövde vi alla lite luft och gick en kvällspromenad. En ljummen och skön kväll som det bara är den varmaste sommarnatten i Sverige.

dag 2 - vid poolen & stranden

Efter hotellfrukosten på söndagen åkte herrarna (förutom Oskar och Calle) iväg för att spela golf medan resten av sällskapet slappade vid poolen. Det var hur skönt som helst att sjunka ner i en solstol i gassande värme, bläddra lite i en tidning, slumra till en liten stund, småprata lite och bara göra ingenting. Lovely!

Efter några sköna timmar i solen vid poolen gick jag mamma, Lovisa, mammas vänninor Brittis, Bettan och Lena med sin son Oscar och hans kompis Calle mot hotellets lunchbuffé. Där fanns alla möjliga konstiga och mindre konstig rätter, haha... Sallad och grillad kyckling blev det för mig. Och apelsiner! Inte ofta man ser en apelsin med bladen kvar i Sveriges butiker, men där växte apelsinträden tätt överallt, och goda var dom!

Hotellet hade en egen strand som låg några meter från poolområdet. Lovisa och jag gick en promenad längs vågorna efter lunchen och plockade några fina stenar innan vi la oss vid poolen och somnade. Hittade några prima hängmattor också och slumrade till en stund även där, haha, hade ju lite sömn att ta igen efter resan...

Softade en stund på hotellrummet före middagen.

På eftermiddagen kom pappa och resten av golfgänget tillbaka och på kvällen åt hela sällskapet middag tillsammans. Ovan har mamma hittat det turkiska dessertbordet. Små bakverk i neonlikna färger (tänk er Bert Ljungs mormors snittar på hans disco om ni minns serien) är liksom helt och hållet turkarnas grej.

dag 1 - framme sent på natten

Vi kom fram ganska sent på natten till söndagen (påskdagen) och möttes av varma sköna vindar. När alla fått sitt bagage på flygplatsen och bussen, med Mustafa i förarsätet och Rami bakom mikrofonen, (haha) kört fram oss till hotellet gick mina ögon i kors av trötthet. Lovisa och jag fick nycklarna till vårat hotellrum och orienterade oss lite på rummet innan jag somnade i mjuka sköna lakan på två sekunder.

dag 1 - nu reser vi!

Lovisas påskpresent och årets påskmiddag som bestod av delikat flygplansmat, haha...

På påskaftonseftermiddagen blev jag upphämtad av mamma, pappa och Lovisa innan vi åkte vidare mot Arlanda. Där mötte vi upp goda vänner till familjen som vi reste tillsammans med. Sammanlagt 12 glada vänner som jag känt så länge jag kan minnas. Då de flesta i sällskapet är smått golftokiga och Belek är lite av en golfares paradis blev resmålet just detta, vilket visade sig vara en riktigt fin plats.

strålande sol vid havet

Belek Beach precis för en vecka sedan. Havet låg tio meter från hotellet.

Jag är hemma igen efter en helt fantastisk vecka tillsammans med min familj och vänner till oss. Vi har
haft runt 25 grader och strålande sol varje dag så vädret har liksom sällskapet varit alla tiders! I Stockholm var det däremot 4 grader, regn och moln när vi landade igår eftermiddag vilket kändes, ja annorlunda... Men idag har det varit soligt och fint väder även här så värmen är minsann på väg hit till Sverige också. :)

Har även träffat Mia, Josef och Vilhelm (som inte var med på resan) över en trevlig lunch idag. Mysigt
att ses! Nu är alla väskor uppackade, allt smutsigt tvättat och inhängt i garderoben medan jag sitter här och tittar på bilderna från resan. Känner mig både pigg och utvilad efter dessa dagar och är så många fina minnen rikare. Ska berätta lite mer om veckan vid ett senare tillfälle. Hoppas att ni alla har en skön söndagskväll!

väskan är packad!

Påskafton och allt idag - så tar jag såklart med det här på resan. :)

Vi brukar alltid fira påsk i vårat sommarhus med halva tjocka släkten, påskmiddag och allt annat som hör denna högtid till. Här, här, här, här, och här är några inlägg från förra årets påskfirande. Men i år blir det lite annorlunda... Väskan är packad och mamma, pappa och Lovisa är just nu på väg hit för att hämta upp mig innan vi åker vidare mot arlanda. Vi ska nämligen på semester till Belek! :) Det ska bli så skönt att komma bort och vila upp sig lite efter denna långa vinter. Hoppas på mycket sol och fint väder! :) Hörs vänner!

thanks sweetheart! ♥

little black dress

Svarta pumps, silverväska från gina, klänning från h&m och smycken från Pearls for girls.

Just det mina vänner! Ingen påsk-outfit än, men väl ett litet kollage på hur jag såg ut i lördags då vi firade mormor som jag inte visat er. Det var ingen afton-fest utan middag mitt på dagen så koftan hade jag på mig hela tiden för en mer nedklädd look. Matchade med silvriga accessoarer. Önskar er en mysig långfredag! ♥

trevlig påskhelg!

Vill önska er en jättefin och mysig påskhelg! Hoppas solen skiner, att ni
umgås med era nära kära och äter en massa god mat och mycket påskgodis!

grattis mormor 80 år!

Min älskade mormor genom åren.

I lördags firade vi min mormor som fyllde 80 år. Hon är lika pigg och glad som hon alltid varit! Fina lilla mormor. Mamma hade i hemlighet bjudit in alla gäster så mormor visste ingenting om vår lilla surprisefest! Glömmer aldrig hennes glada, lyckliga och rörda ansiktsuttryck då hon lite chockad kom in i rummet där vi alla sjöng Ja må du leva och hon fick syn på sina syskon som kommit ända från Halland, morfars syskon och alla barn, barnbarn, barnbarnsbarn samt vänner! Jag blev också rörd... :) Festen hölls på en restautang vid Mälaren där vi hade det mycket trevligt och serverades god mat! Här kommer lite bilder från dagen:

Mamma fixar lite innan jubilaren anlänt...

Jag och lillasyster. Till vänster morbror Göran och till höger mormors syster Anita.

Finast.

Jag, kusin Johannes, Lovisa och Josef sekunden innan mormor gjorde entré...

...och här kommer hon, hipp, hipp, hurra!

Här sjunger vi låten om mormor (på en känd melodi) som mamma skrev om texten på.

Mamma, Lovisa, jag, mormor och Mia.

Mamma och pappa.

Mamma håller tal.

Mor och dotter.

Älskade mormor och morfar.

Gravad lax till förrätt. Varmrätten glömde jag att fota... och tårta till dessert.

Mormors berömda marängtårta.

Kurt-Arne (mormors bror) håller tal.

Av mig och mina systrar så fick mormor tre upplevelser (middag, bio etc..) en av oss
vardera. De rosa ägget och "kinderäggen" fick symbolisera de tre överraskningarna! :)

sångövning...

Mamma kan sången utantill för det var hon som kom på texten... Kurt-Arne (längst bak) har
fullt upp med att hänga med och haha vilken typisk pappa-min när han sjunger lite ironiskt...

April, april! Har ni blivit lurade idag? Jag har nog klarat mig. Vad jag vet i alla fall, haha... På fyrans lokala nyheter försöker dom lura i mig att det ska bli totalförbud att cykla med vinterdäck och ha skor med dubbar på Kungsgatan. En cykelhandlare påstod att de skulle ta fram ett verktyg som kunde pilla bort dubbarna på däcken, haha, säkert! Tänkte berätta lite om helgen då vi firade min mormors födelsedag nu. :) Mia och Ville var redan på plats så det var bara jag och Josef som åkte från Uppsala på lördagsförmiddagen. Vi hann inte mer än att ha lite vacker sångövning hemma hos mamma och pappa innan det var dags att åka ner till hamnen och till restaurangen där den lilla festen hölls. Här är några bilder från sångövningen...

Sen bar det av mot lilla kalaset som blir ett eget inlägg lite senare. Ska bara gå påskkärring först.