jordgubbskalas

Jordgubbar med choklad hemma hos mig en kväll i veckan.

Det är en smågrå lördagsmorgon utanför mitt fönster. Men här inne brinner ljusen och jag lyssnar på John Mayer, precis lagom soft på morgonen. Regn, ljus och god frukost är en himla mysig kombo! Donar med lite av varje och skrotar runt, småsjungandes för mig själv, haha.. Tänkte strosa ner på stan och köpa jordgubbar på torget sen. Som ni nog märkt så älskar jag jordgubbar och äter det minst varje dag nu när de fortfarande är svenska, söta och goda. :) Än är jordgubbssäsongen inte slut!! Lite senare idag väntas det bli fint väder här, tjoho! så jag ser fram emot lite mysigt eftermiddagshäng med E ute i solen. Happy lördag önskar jag dig!

en dag i västerbyn

Mamma och pappa äter god sommarlunch med Lovisa och mig på altanen. En
sallad med salami, oliver, tomater, fetaost och vattenmelon. Somrigt var ordet.

Samlade ihop några bilder från sista dagen i stugan för denna gång. Mia och Josef åkte iväg på en liten dagsutflykt före lunch medan vi andra tog det lugnt hemma i stugan. Spelade kubb, läste bok i hängmattan (den gamla, haha...) åt somrig lunch på altanen och skrotade i trädgården. Så skönt med såna dagar! Kom på att jag ibland längtar efter att ha en egen trädgård att plantera och pyssla i. Tänker mig mysiga små bersåer, vackra blommor, äppelträd, vita trämöbler och ett lusthus med en örtagård intill. Lite som här. Det är ju så mycket godare att äta av det man odlat själv. Hallon, blåbär och vinbär från vår trädgård smakar guld! :)

Ebba vill alltid vara med (och helst äta upp fjäderbollen) när vi spelar badminton, haha...

Älskade lillkillen busar och myser med mamma och mig.

Lite färska primörer från trädgården smakar fint. Tack för dessa dagar bästa sommarstuga. So long!

pannkakslunch & namnsdag

Pannkakslunch med glass, sylt och hallon från trädgården.

Nästa dag i sommarstugan! Under tiden som pappa och Josef slutförde storstädningen ute i bodarna (och gjorde riktigt fint!) var Mia och Lovisa husliga inne i köket. Mia bakade en tosca-kaka och Lovisa stod som husmor själv med förkläde och hela fadirullan vid spisen och stekte hundra pannkakor i sommarvärmen. :)

Jag körde på fiskbensflätor Margaretha-dagen till ära.

Efter lunch stannade M, J och V kvar hemma medan mamma, pappa, Lovisa och jag åkte en tur in till närmsta lilla stad. Det är en väldigt liten stad som inte rymmer mer än två mataffärer, en tågstation, en bio och ett fåtal affärer. Men mamma hade koll på hela två stycken söta små inredningsbutiker som vi besökte. Jättemysiga med fina små saker och gullig personal som bröt på bred dalmål. ;) Dialekter är grejer det!

Mamma i den första mysiga inredningsbutiken som vi besökte på vår lilla eftermiddagstur.

Finaste mjölkkannan fanns inne på den andra mysiga butiken!

I den andra butiken hittade jag en mjölkkanna som också hör ihop med mitt porslin från Green-gate. Jag tycker det mönstret är himla fint! Men ändå så köpte jag den inte, för det blev dags att åka hem till resten av gänget i sommarstugan och laga middag. Meeen jag tyckte mig nästan se någon annan som köpte den...? ;)

Till middag lagade mamma "Ris med kassler i skär sås". Det var en av mina favvorätter när
jag var liten. Minns att jag till och med önskade det som min födelsedagsmiddag några år... ;)

Jag hade namnsdag (jag heter ju Margaretha i mellannamn) så vid min plats låg ett paket... :)

Och vad låg i paketet om inte den lilla kannan! Taack snälla mamma! :)

Efter middagen var det Allsång på Skansen! Det är något man inte bör missa när man är i Västerbyn om somrarna för det är en mysig liten tradition... :) Sen såg vi såklart även ett spännande avsnitt av Morden i midsomer. Så spännande att man nästan var tvungen att kolla i lite skvallertidningar emellanåt, haha...

Roliga grejer att bläddra i för den som tycker det blir lite väl läbbigt på tv ibland. ;)

Innan vi somnade gick mamma, Lovisa, Mia och jag en liten sväng i byn
(ni vet, byrundan :) och så drack vi te när vi kom tillbaka. Natti, natti.

utflyktsdag

Lunch! Soppa-special (som vi kan kalla den) med allt möjligt spännande i är fasligt
god och blev ännu lite godare när den serverades som ovan: utomhus på landet. :)

På måndagsmorgonen (förra veckan) var det varmt, soligt och riktigt fint väder när vi åt frukost på altanen. Och solen höll sig framme hela dagen! Mamma, pappa och Josef var duktiga och städade/slängde/sorterade ute i bodarna på förmiddagen och efter god sopplunch åkte vi alla iväg på en liten utflykt till Svedens gård.

Linnés brölloppsstuga var utflyktsmålet men det blev ett ganska kortvarigt besök... ;)

När vi kom fram till Svedens gård (Linnés bröllopsstuga) möttes vi av en tom, stor parkering. Hm? Förklaringen kom på en skylt inne på gården: Öppet: Tisdag-Söndag. Haha, inte ens det lilla cafét var öppet, så efter att vi sett oss omkring på den stängda gården i cirkus tio minuter gick vår utflykt ganska snabbt över från destination kultur till destination shopping-tur när vi istället åkte vidare mot Falun.

Medan mamma gick loss på shopping i en butik i Falun hittade Lovisa och jag en
hatt. En ganska snygg Western-hatt på Lovisa var en kineshatt på mig? Haha...

...och som avslutning på en trevlig liten utflyktseftermiddag fikade hela gänget på Wayne's.

Efter att vi strosat runt på stan och gått igenom ungefär alla Faluns butiker i jakt på en ny hängmatta hamnade vi slutligen på Claes Ohlson. Där stod vi i kö i hundra år till informationsdisken för att få se på hängmattan som bara fanns på lagret och när killen kom ut med hängmattan i jambolaya-mönstrade-färger log både pappa och jag, tackade för titten men lät kreationen ligga kvar på lagret, haha... Ingen hängmatta denna gång alltså. Men vi var glada ändå och fikade på Wayne's innan vi åkte tillbaka mot stugan igen.

Carbo (och inte Carbonara) à la familjen Westlund.

Till middag serverades Carbo (som inte ska förknippas med Spagetti carbonara.) Carbonara består av råa ägg, grädde och bacon medan Carbo är något helt annat och lite av en nationalrätt hos oss. ;) En Carbo gör du såhär: Koka och hacka ägg. Stek bacon och koka spagetti. Servera den nykokta pastan med hackat ägg, bacon och Heinz tomatketchup (viktigt att det är just Heinz!) salt, peppar och parmesan (om man vill) ovanpå och voila! en äkta Carbo är serverad på din tallrik. Gott och lätt som en plätt! Ät och njut! :)

Woho Måns var på tv! Och Lovisa ville ju självklart titta, haha...

Jordgubbar och päron är ingen dålig fruktkombo.

Efter middagen och när Lotta på Liseberg, hade skrålat färdigt plockade vi fram TP och spelade i flera timmar. Snacka om evighetsspel! Men trots att den version vi har på landet är lite till åren kommen blev det ändå väldigt många rätta svar under kvällen. Men det gäller ju att svara rätt på just "pluppfrågorna" om man väl har turen att hamna där. :) Pappa och jag körde mot mamma och Josef i ett lag och Mia och Lovisa i ett tredje lag. Kan också nämnas att vissa i sällskapet var mer tävlingsinriktade än andra, trallala, haha... ;)

en kväll på landet

Kooossera kossera komsi komsi! :)

Förra helgen åkte jag som ni kanske vet till vår sommarstuga i Dalarna. Och här kommer några bilder
från veckan! Eller från första kvällen till att börja med. Mamma fyllde ju år den sjätte juli men eftersom
vi inte hade setts sen dess tog jag tillfället i akt och uppvaktade henne lite i efterskott före middagen.

Med tanke på var vi befann oss gick jag för dalahäst-tema på paketen. :)

Systrarna mitt i maten på bilden ovan... ;) och mamma visar semesterbilder från Nice.

När det är sport på tv sitter pappa som klistrad, med tv-tryckaren i högsta hugg (haha, så säger
vi i min familj, vad annars, typ dosan? no, no!) medan mamma föredrar inredningstidningar. ;)

Pappa och jag gick kvällsprommis i byn ("by-rundan") och mötte några vi kände igen på vägen...

En klassisk älgsafari med bilen fick avrunda kvällen. Och himmel vad många älgar
vi såg!! Haha, eller inte... Just ikväll hade hela älg-gänget redan gått och lagt sig.

Från en sommarkväll till en annan tänkte jag efter en blåsig, regnig och höstlik söndag borsta
tänderna och krypa ner i nybäddade och rena lakan framför en film. Sov så gott du som läser.

idag!

Idag har jag på mig mintblå t-shirt från Solo, skärp från h&m och blommig kjol från Acne.

Hejsvej i stugorna! Nu är jag hemma igen efter några dagar med familjen i sommarstugan. Det har varit bra dagar som innehållit lite av varje av sånt man gör på landet, men innan jag visar er bilder från veckan kommer ett kollage på hur jag har sett ut idag. Var längesen! Men burrr så kallt med kjol och bara ärmar! Tog mig en varm dusch när jag kom hem efter några småkyliga men trevliga balkongtimmar med filtar, stora koppar te och tjejprat på eftermiddagen. Mysigt! Hoppas du också haft en bra dag och får en fin fredagskväll! ♥

kvällsstund & hallon

Nyplockade hallon från trädgården i sommarstugan. Goda grejer.

Fin kvällsprommis i solsken efter dag med både regn och åska. Nu väntar mysig kväll med ljus, te, mjölk
och sagolikt goda små hallon från trädgården. Så mycket sommar! Och tv-Ernst står för underhållningen. :)

i sommarstugan

Någonstans i närheten av dom här krokarna är jag nu.

Hej fina fina ni. Hur mår ni? Jag är i sommarstugan tillsammans med hela stora familjen och har det jättebra. Har precis läst i djurboken för Ville, bäääh säger lammet, nöff, nöff säger grisen. ;) Pappa och Josef kom just hem från att ha doppat sig i sjön och mamma och Mia fixar med maten. Snart väntar middag ute på altanen. Solen skiner och det är alldeles underbart att vara ledig. Hoppas ni också njuter av sommaren! Stor kram. ♥

hurra jag har semester!

Små påsar med choklad till mina kollegor på banken. Tack för alla roliga jobbdagar! :)

Härliga fredag är här och det ser ut att bli ännu en fin och solig sommarkväll! Men det här är inte vilken fredagskväll som helst för nu är mina fyra sommarjobbsveckor med goa arbetskamrater avklarade och jag har äntligen fått semester! Hurra! Sommarlov liksom!! Ta dagen lite som den kommer, göra en utflykt, bada och sola. Lycka! Nu ska jag göra mig fin och fira detta med mina bästa ikväll. :) Massa sommarkramar till er! ♥

krokodil

Det här armbandet blev mitt härom dagen.

Jag blev minst sagt småkär i det här armbandet första gången jag såg det. Andra gången också så när jag var på stan nu i veckan kunde jag bara inte låta bli att slå till. Idag fick det hänga med till jobbet runt min handled och vi är redan bästisar. Urfräsigt! Och krokodilskinn till på köpet! Jag ser det som en liten sommarpresent som nog kommer att göra sig lika bra även framåt hösten. Ja, en väl värd investering med andra ord. ;)

karins kakor

Alldeles nygräddade cookies på ett fat hemma hos mig ikväll.

Ikväll har jag bakat kakor! Cookies med mandlar och chokladbitar, så nu doftar det som ett helt bageri här hemma. Visst känns det himla hemtrevligt när man bakar! Det är något jag borde göra lite oftare. Från början tänkte jag slänga ihop ett bröd som jag blev tipsad om idag, men eftersom jag inte hade någon jäst hemma så fick det bli det här istället. Och minst lika trevligt var ju det! :) Nu blir det te och kvällsfika. Sweet dreams!

nytt till köket

Några nya (på de två översta bilderna) och några gamla köksprylar hemma hos mig.

I lördags köpte jag en ny grej till köket. Roligt! Då kanske ni börjar tänka på prylar som espressomaskin, stavmixer eller något annat i den stilen. Men nixpix, för det jag köpte var inget mindre än en hederligt enkel hushållspappershållare, haha! ;) Tjusig är den och kommer från Bruka. Älskar deras fina saker! Köpte även den lilla skålen som det står salt på. Perfekt för flingsalt! Hur har ni det i hettan förresten!? På jobbet har vi det svalt och skönt men ute är det 32 grader i skuggan. 32 liksom! Det är faktiskt ganska varmt. Nu ska jag slänga ihop en sommarsallad med grillad lax till middag. Snabb och god mat i sommarvärmen. :) Mums!

kväll hos mig

Denna somriga bukett med lavendel och andra sorter plockade jag idag. Vasen är en
favorit jag fått av mamma. Bredvid ligger senaste Lantliv och en skål med ljus och stenar.

Vilken värme det bjussas på! Tog en kall dusch när jag kom hem efter en fin och härlig heldag ute i solen. Känns mer som att man befinner sig runt medelhavet än hemma i Sverige. Jag njuter! Nu har jag precis tänt massa ljus, ätit god middag och tänkte mig en mysig söndagskväll här hemma innan nästa jobbvecka tar vid. Ska just krypa upp i soffan med senaste numret av Lantliv och bli lite inspirerad. Älskar att bläddra i olika inredningstidningar! Sen vankas det självklart vm-finalstittande! :) Hoppas ni har en fin sommarkväll!

lördag

Ute och vandrar i solen idag med en påse av den godaste sorten jordgubbar i handen.

Efter frukosten i morse traskade jag iväg till en mysig park här i krokarna. En filt i gräset, sol från klarblå himmel, fläktade vindar och en bra bok. Jag älskar sommaren! Därefter strosade jag ner en sväng på stan för att köpa en present. (Tack för smakråd M, det blir kalas!) Hittade även en bra grej som jag saknat till köket. Kan visa sen! På hemvägen slank jag förbi Ica och handlade jordgubbar från Ulvagubben. Finns inga godare, lovar! Måste provas om ni får tillfälle! Nu ska jag göra mig fin för kvällen. :) Trevlig lördagsafton till er!

fredagsfrukost med kärlek

Fil med jordgubbar - min hjärtliga frukost i morse.

Godmorgon alla fina! Vad härligt det är att vakna till strålande solsken! Love it! Dessutom är det veckans sista jobbdag vilket gör det hela ännu festligare. :) Passade därför på att tjusa till min frukost genom att lägga jordgubbarna som ett hjärta. Lite kärleksfullt fredagspiff. Nu ska jag strax skutta iväg till jobbet. På fredagar slutar vi alltid en timma tidigare vilket är finfina grejer! Veckorna rusar fram med mina goa arbetskamrater, men helgen är underbar och mer än välkommen ändå! :) Jag tror minsann det här blir en toppenfredag!

wednesday evening

Nygamla flaskor och levande ljus. Tänder alltid ljus om jag är hemma en kväll.

Go kväll darlings! För ett tag sen köpte jag två gammaldagsa flaskor i en butik här i Uppsala. Har aldrig vetat vad jag ska ha dom till så nu står dom mest här hemma och ser fina ut. Så fina att de gott och väl kan stå där och bara stå. :) Fick för mig att tanken är att man ska ha dom i badrummet eller tvättstugan? Kanske det, kanske det. Men nu mina vänner är det hög tid att hoppa tillbaka till soffan igen. Det är dags för andra halvlek mellan Spanien och Tyskland så nu är bloggpausen slut! Spännande värre det här. Ses imorgon!

vad är det för en dag

Idag är ingen vanlig dag, för idag är det mammas födelsedag, hurra hurraaa hurraaaaaa!!! :)

Grattis fina lilla mamma på din 55-årsdag! Längtar efter dig och efter att vi kan ses snart så jag kan
fira dig lite i efterskott. Tack för att du är så underbar och just min fantastiska mamma. Älskar dig. ♥

Nu zappar jag mellan fotbollen och Allsång på Skansen. Vilken bra kombination va! Allsång på Skansen påminner mig alltid om mina barndomssomrar i sommarstugan när hela familjen alltid tog ett kvällsdopp i sjön innan vi kröp upp i soffan, lite småfrusna efter badet, värmde oss vid brasan och såg Lasse Berghagen medan vi drack te ur stora tekoppar och åt skorpor med ost och marmelad. Fina och mysiga minnen. :)

klänning i gräddvitt

Min nya klänning som jag hade för någon vecka sen i sommarstugan.

Här ser ni det senaste tillskottet till min garderob och klänningssamling! Det finns ju inget bättre än att strosa runt i klänningar på sommaren. Love it! Har kunnat använda en fem - sju stycken olika under helgens tropiskt varma och härliga sommardagar. :) Hoppas ni också njuter av sol, bad och fina kvällar? Inomhus vill man ju inte vara i onödan mer än när man sover och om man som i mitt fall jobbar just inomhus. :) Nu har jag precis tagit en kall dusch och myst in mig i min mjuka och varma morgonrock. Snart dags att sova.

middag med kvällssol

Titta vilka jag fann i solen på en trevlig uteservering härom aftonen!
Dessa fina sommarkvällar kan vara bland det bästa jag vet. Ikväll igen.

midsommarfirande med släkten

Midsommarstången som vi klädde på förmiddagen väntar på att få resas.

Så mina vänner! Ni känner ju mig och vet att jag fotar en del så det var många midsommarbilder att gå igenom, men här kommer några av väldigt många i en liten fortsättning från helgen... När vi var små var vi alltid på två olika firanden, ett på dagen som startade med skrindåkning efter bondens traktor till grannbyn där det väntades dans kring stången, äventyrsvandring (det var spännande grejer!) och lotteri. Men nu för tiden är vi bara med på det bästa, dvs "vårat eget" midsommarfirande i vår by på kvällen klockan sex. :)

Det är alltid samma män som sköter resningen till toner från "Västerbyblåset" som spelar många
trudliutter till dansen sen. Men damen i rosa har jag aldrig sett tidigare år. Ett tillskott i orkestern!

"Så göra vi när vi stryka våra kläder stryka våra klääder, stryka våra kläääder..."

Den traditionella körsången av alla flickor som vill vara med.

Efter dansen var släkten på pappas sida bjudna hem till farbror Calle på middag. Eftersom alla pappas syskon har sommarstuga i Västerbyn så turas vi om att hålla i firandet. Var tredje år är vi hos oss, var tredje år hos pappas syster Anna och var tredje år hos pappas bror Calle. När vi välkomnats och minglat en stund ordnade Calle en femkamp med en apelsinduell, kasta stövlar, stoppa-pennan-i-flaskan och kasta-ägg-utan-att-det-kraschar-grenar. Var himla kul måste jag säga och alla kämpade tappert! Men det lag som till slut stod högst på prispallen i denna prestigefyllda tävling var: tamtadam... pappa, Cissi och jag. Vilket lag!

Finaste magen har kusin Nina som väntar barn vilken dag som helst!

Okej hörrni. Låt bästa lag i femkampen vinna!

Äggkastning! Alla lag tappade sitt ägg och fick hela äggsörjan över sig utom ett lag. Spännande var ordet.

Är det inte laget med det hela hela ägget!? Jo, jag säger då det. Vilket vinnarlag alltså. :)

Till middagen hade Barbro dukat upp ett stort bord med ägg, lax, sillar, köttbullar och massa annat gojs till förrätt innan grillarna tändes och vi grillade kött, fisk, grönsaker med mera till huvudrätt. Därefter plockades ostbrickan fram och till sist la grande finale, marängsviss med jordgubbar. Sicka grejer va! Mellan varven tog vi ton och sjöng såklart en massa snapsvisor och andra små sånger som vi gjorde finfina dansrörelser till. Jo för som vi alltid gör med kära släkten på min pappas sida, haha. Små fina traditioner kan det kallas. :)

Sången och ett smakprov på dansen.

Titta så fint fullmånen sken över Bysjön när vi gick hem!

Så gott folk, det här var lite från mitt midsommarfirande med mina släktingar. Nu är det ju redan en vecka sen, för idag är det härlig fredag, wihoo! Det känns ju aldrig så fint med helg som det gör en dag som denna när väderprognoserna visar på strålande solsken och högsommarvärme helgen lång - åhhh vilken lycka!
Nu är jag på väg ut i den fina sommarkvällen med mina vänner. Önskar er en härlig och trevlig kväll! ♥

torsdagskväll

Hej det blåste lite. Bilden kunde varit fotad nu ikväll men den är från i helgen.

Det är så härligt med dessa ljusa och varma sommarkvällar! Dom uppskattas till tusen av mig som jobbar hela dagarna. Idag var det mulet ända tills att jag slutade jobba, för då tittade solen fram och värmde från en klarblå himmel. Tackar så för den omtänksamma vänligheten! :) Gick en liten kvällsprommis efter middagen och såg att jasminbusken blommar. Den doftar ljuuuvligt! Tog med mig en liten kvist hem. :) Nu ska jag greja lite här hemma. Tänkte även passa på att baka något smarrigt till fredagsfikat imorgon. Det tycker jag låter som en trevlig grej. Sen sjunker jag ner i soffan framför Sommar med Ernst. Jo, för det måste jag ju se! ;)