dag 3 - på utflykt!

På måndagen gick mamma, pappa, Lovisa och jag upp tidigt för att åka iväg på utflykt tillsammans
med Kent och Bettan medan resten av vårat resegäng var kvar på hotellet. Bussen tog oss 35 mil till
ett ställe som heter Pamukkale. Vi gjorde även ett par stopp längs vägen och passerade fin natur
samtidigt som Lovis och jag underhöll varandra med systersnack och musiklyssnande...

Rami bjöd på citronrefresh och äkta turkish delight under färden. Vi fick till och med varsitt litet öga...

Vid en liten sjö stannade vi och köpte färskpressad apelsinjuice och granatäpplejuice. Smarrigt!

Bussen stannade vid en och annan fin utsiktsplats...

...innan vi kom fram till Pamukkale och lunchade på en restaurang. Mamma och Bettan.

Ring Jan! :)

Sen åkte vi mot Hierapolis. Där fanns gamla ruiner, en romersk teater, Cleopatras källa och kalkklippor...

Pappa tog täten ut över berget...

...och vi andra hängde på.

Var himla coolt att gå runt där i vattenbassängerna som naturen själv skapat. Det kändes som att vi
gick på isiga stenblock mitt i antarktis samtidigt som solen hettade och det var över 27 grader varmt.

En isvak! Fast precis tvärtom. Vattnet var nämligen nästintill kokhett. Enligt Rami sägs det att man blir
tio år yngre om man badar i denna källa. Pappa och Kent tog sig därför mer än gärna ett dopp, haha... ;)

Bassängerna. Långt borta i horisonten skymtar snöiga bergstoppar.

Glasspaus vid Cleopatras källa.

Sen tittade vi på några ruiner och såg en och annan liten ödla (bilden nedan)...

Framåt kvällen checkade vi in på ett annat hotell i Pamukkale där vi bara
bodde den natten. (Resten av veckan bodde vi ju på samma hotell i Belek.)

Ett fint hotell med stor pool. Haha, ingen badar som min mamma! Hon är cool. :) Vid poolen
låg också en varm källa som sprutade ut 60 grader varmt vatten från berget. Längre ut från källan
sjönk temperaturen. Precis som kalkbassängerna i Pamukkale fast orangefärgade. Som lerbad!

Pappa chillar lite i bassängen. Närmare källan än så kunde man inte lägga sig om man inte ville hetta upp.

Hotellet vi bodde på den natten. På kvällen åt vi middag tillsammans med Kent och Bettan. Hamnade bredvid ett askul par. Gubben hade två par glasögon samtidigt, sa helskumma saker och drog en massa konstiga skämt. Svårt att återberätta! Men efter den roliga timman behövde vi alla lite luft och gick en kvällspromenad. En ljummen och skön kväll som det bara är den varmaste sommarnatten i Sverige.